مرکز علمی کاربردی شهرداری بانه

علمی کاربردی بانه

معرفی رشته مدیریت کسب و کار

نوشته شده در 1 خرداد 1396 | ارسال دیدگاه |

مقدمه:

در نظام های اقتصادی مقوله بازار به عنوان مهمترین رکن و عامل تعیین کننده رونق اقتصادی کشور مطرح است. در سال های اخیر تغییرات بنیادی در بازار محیط کسب و کار را تبدیل به محیطی پرتلاطم و توام با خطرات زیاد کرده است. اگر جستجوی فرصت های مناسب کسب و کار در این محیط متغییر با موفقیت قرین نشود.حیات تجاری بنگاه با مشکلات عمده ای مواجه شده و چه بسا تا مرز شکست کامل پیش برود. در این شرایط لزوم برخورد علمی با مقوله کسب و کار و حرکت به سمت جایگزینی روش های نوین به جای روش های سنتی ایجاب می نماید که مدیران و متصدیان واحدهای صنفی با اصول و روش های نوین به جای پیشرفت صنایع کشور در ابعاد مختلف احساس نیاز به همگامی بین مراکز علمی_تحقیقاتی و صنعت  به خوبی آشکار شده است.یکی از وظایف مراکز علمی در قبال صنعت تربیت و آماده سازی نیروی متخصص می باشد.

در این راستا دوره کاردانی حرفه ای و کارشناسی مدیریت کسب و کار برای عرضه و تامین انسانی ماهر جهت مشاغل این صنعت تدوین شده است.

تعریف و هدف:

هدف از برگزاری دوره کاردانی حرفه ای و کارشناسی مدیریت کسب و کار تربیت و آموزش نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در حوزه کسب و کار و نیز بهسازی عملکرد فعالان فعلی این حوزه است. دانشجویان علاوه برآشنایی با مبانی نظری کسب و کار مهارتهای لازم برای اداره واحدهای صنفی تولیدی خدمات فنی خدماتی و توزیعی را کسب می نمایند.

ضرورت و اهمیت:

نظر به تعدد فعالیت های تولیدی و خدماتی در سطح کشور و همچنین نبود افراد متخصص در سطح کاردانی و تکنسین در این زمینه نیاز شدید به این بخش از نیروی انسانی در سطح کارخانجات کارگاه ها و صنایع و خدمات کشور آشکار می باشد.

از سوی دیگر در بسیاری از موارد شاهد بکارگیری نیروی کارشناس در حوزه هایی می باشیم که کاردان به راحتی  قادر به عرضه خدمات علمی و عملی در آن می باشد و عدم حضور کاردان ها باعث ایجاد یک خلا بزرگ بین نیروهای مهندس و کارگری و گاها یروز مشکلاتی در محیط های کسب و کار گشته است.

قابلیت ومهارتهای مشترک فارغ التحصیلان:

الف-ارائه گزارش نویسی و مستند سازی

ب-ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها (presentation)

پ-انجام کار گروهی

ت-طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث-بهره گیری از رایانه

ج-برقراری ارتباط موثر در محیط کار

چ-سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

ح-خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

خ-ایجاد کسب و کار های کوچک و کارآفرینی

د-رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی

ذ-اجرای الذامات بهداشت، ایمنی محیط زیست(HSE)

ر-تفکر تادانه و اقتضایی

ز-خلاقیت و نوآوری

قابلیت ها و مهارت های حرفه ای فرغ التحصیلان:

–    اداره واحد های صنفی تولیدی خدمات فنی خدماتی و توزیعی

–    شناخت و بکار گیری مفاد قوانین و مقررات مربوط به کسب و کار

–    انتقال مهارتهای کسب و کاریه افراد تحت سرپرستی

–    تاسیس و راه اندازی واحدهای کوچک کسب و کار

–    شناسایی نیازهای مطلوب مشتریان و تامین آنها

–    امور خرید و فروش در سازمانهای دولتی و غیر دولتی

–    انجام کار با رایانه و به کارگیری آن در محیط های کسب و کار

مشاغل قابل احراز:

–    کاردان کسب و کار در بخش های بازرگانی بازاریابی منابع انسانی واحدهای برنامه ریزی بازاریابی واحدهای پشتیبانی فروش و واحدهای لجستیک سازمانها

–    متصدی واحد ارتباط با مشتریان(CRM)در واحدهای کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *